Vzdrževalna in servisna opravila so za lastnike avtomobilov in drugih vozil pogosto nujno zlo. Zato se lahko hitro zgodi, da kakšne naloge nekoliko zanemarimo ali z njimi odlašamo, sploh če gre za posege, ki so zamudni ali dragi.
Po drugi strani pa včasih niti nimamo te možnosti, temveč moramo kaj opraviti pravočasno v skladu s predpisi. To velja za menjavo gum pred zimo in po njej, zato je to odlična priložnost, da se opravi tudi menjava zavornih ploščic.
Gume je treba dobro pripraviti na razmere, s katerimi se bomo srečevali na cesti. A prav tako moramo poskrbeti za dobro stanje zavornega sistema, saj bomo le tako lahko dejansko izkoristili svoje gume in vse vozne lastnosti vozila.
Ker pa za zavorne ploščice nimamo specifičnih zakonskih zahtev, menjava lahko uide naši pozornosti. K preverjanju te opreme nas spodbudijo tehnični pregledi, ki so zahtevani na nekaj let oziroma vsako leto za starejša vozila, seveda pa je menjava zavornih ploščic vključena tudi v veliki servis, ob katerem se preverja stanje zavornega sistema.
Najbolje bo, da upoštevamo priporočila proizvajalca vozila in redno opravljamo pregled zavornega sistema, po določenem intervalu se opravlja celovito vzdrževanje in zamenjamo tudi zavorne ploščice.
Ker pa se vozniki precej redko držijo priporočil, je pametno na zavorni sistem vsaj pomisliti ob menjavi pnevmatik, takrat lahko ocenimo, kdaj bo treba poskrbeti tudi za zavorne ploščice.
Kazalo vsebine
Menjava zavornih ploščic ob menjavi gum
Ker se menjava gum praviloma opravlja dvakrat na leto, ob tem ne bomo vedno posebej preverjali tudi zavornega sistema oziroma zavornih ploščic.
Te lahko brez težav zdržijo dlje časa in gotovo jih ne bo treba menjati dvakrat na leto. Se pa splača izkoristiti priložnost, če smo že pri mehaniku, saj imamo možnost celovitega pregleda in dobimo dober nasvet glede tega, kdaj bo potrebna menjava zavornih ploščic.
Prav tako imamo na istem mestu na razpolago še druge storitve, ki jih je smiselno vključiti v en paket in opraviti kar ob istem obisku. Tako ne bo treba k mehaniku zelo pogosto, vseeno pa bomo dobro poskrbeli za svojega jeklenega konjička.
Ob menjavi pnevmatik se recimo opravi še centriranje gum, to je včasih kar vključeno v paket. Tu so še druge storitve, kot je avtooptika in nastavitev podvozja, seveda pa je smiselno izkoristiti priložnost tudi za pregled drugih sistemov, ki so ključni za dobro delovanje avtomobila v zahtevnih razmerah.
Tako imamo dvakrat na leto priložnost, da sproti opravimo več nalog, ki pripomorejo k dobri pripravljenosti našega vozila.
Res je, da po zakonu menjava zavornih ploščic ni zahtevana po določenem intervalu, lahko pa sami vzpostavimo takšno navado in poskrbimo vsaj za pregled zavornega sistema, ko se opravlja menjava ali centriranje gum.
Menjava zavornih ploščic se naposled mora opraviti
Že res, da zavornih ploščic ne bomo menjali dvakrat na leto, a naposled pride čas tudi za to nalogo.
Menjave zavornih ploščic gotovo ne gre odlašati, saj je to ključna oprema za zanesljivo in varno zaviranje. Žal ni enostavnega odgovora na vprašanje, kdaj je menjava zavornih ploščic nujno potrebna, to je treba ugotoviti glede na stanje zavornega sistema in glede na priporočila proizvajalca oziroma serviserja.
Poznamo kar nekaj znakov, ki nam sporočajo, da z zavornim sistemom ni vse v redu. Prepoznali bomo slabšo učinkovitost zaviranja, zavorna pot se znatno podaljša, predvsem pa sami občutimo ali kar zaslišimo razliko ob pritisku na zavorni pedal. Cviljenje je značilni signal za zamenjavo zavornih ploščic.
Najbolj realen vpogled v stanje zavornega sistema in zavornih ploščic nam seveda daje pregled pri serviserju. To se vključuje že v redno vzdrževanje in pregledovanje vozila, vsekakor pa moramo k mehaniku takoj zaviti, če prepoznamo kakšne znake slabšega delovanja zavor.
Ni pametno odlašati, četudi zavore še delujejo – na cesti v zahtevnih razmerah šteje vsak centimeter, pri zavorni razdalji in zanesljivosti zavor gotovo ne želimo sklepati kompromisov.
Menjava zavornih ploščic pri drugih vozilih
Druga vozila imajo lahko drugačen zavorni sistem kot osebni avtomobili, pogosto pa imamo prav tako obveznost, da redno menjamo obrabljene zavorne ploščice. Spet veljajo nekatera priporočila, ki smo jih že omenili, a poznati moramo tudi določene specifike.
Za motorna kolesa recimo niso toliko relevantni predpisi, po katerih se zahteva menjava gum. Pnevmatike na motorju bomo menjali bolj pogosto, poleg tega bomo verjetno menjali posamezne pnevmatike, ne nujno obeh hkrati. Podobno je z zavornim sistemom.
Pri motorjih je veliko bolj obremenjena prednja zavora, ki prevzame več kot 80% dela pri zaviranju, zato se tudi hitreje obrabi. Na srečo se zavorni sistem tudi redno pregleduje in vzdržuje, zato lahko hitro ugotovimo, ali je potrebna zamenjava ali ne.
Podobno se opravlja menjava zavornih ploščic pri drugih vozilih. Vedno moramo biti pozorni na to, v kakšnem stanju je zavorni sistem našega vozila, saj je od tega v veliki meri odvisna naša varnost na cesti.
Prostora za kompromise ni veliko, bolje se je motiti na strani varnosti in servis opravljati pogosteje.